Päävalmentaja Stefan "Eti" Karkulahti

Hyvää juhannusta kaikille!

Puolet kaudesta on takana ja se tarkoittanee sitä, että nyt on hyvä välitilinpäätöksen paikka. Joukkeen sisällä näitä asioita käytiin läpi viime sunnuntain ottelun jälkeen kapteeni- ja valmentajapalaverissa. Pelaajien ajatuksia tuli hyvin esiin – kiitos siitä osaaville, aktiivisille ja suoraselkäisille kapteeneille, jotka tuovat viestin eteenpäin. Tämä osa kaikesta siitä mitä “uusi ECG” on, toimii hienosti.

Kun muistelemme joulun alla yhdessä joukkueen kesken sovittuja tavoitteita, olemme oikein hyvässä vauhdissa. Tavoiteemme oli tällä kaudella kehittyä pelaajina jok’ikisessä ottelussa, ja tämä on toteutunut kiitettävästi.  Voitot Tormista ja toisesta tulokasjoukkeesta Sun Citystä ovat kirsikkana kakun päällä.

Kuten olemme valmennuksessa koko ajan toitottaneet, ne varsinaiset tavoitteet eivät kuitenkaan löydy voittosarakkeista vaan siitä, miten ECG:n pelaajat kehittyvät kaudella 2011. On selvää että kun suurin osa meistä pelaa ensimmäistä kauttaan, kehitystä tapahtuu jokaisessa ottelussa ja vaikka edes kerran viikossa treenaamalla. Siinä suhteessa mielekäs ja mielenkiintoinen mittari omasta suorituksestamme meille valmentajille on niiden pelaajien kehitys, jotka ovat jo jonkin verran lajia harrastaneet. Lyökää halolla päähän jos olemme väärässä, mutta uskomme että tässäkin suhteessa olemme onnistuneet vähintään tyydyttävästi.

Uusien pelaajien osalta tavoitteenamme on ollut tukea pelaamisen kautta tulevaa kehitystä siten, että se on mahdollisimman tehokasta ja nopeaa. Tähän vaikuttaa moni asia treeniaktiivisuudesta yhteishenkeen, drillien tarkoituksenmukaisuuteen, puutteiden tunnistamiseen, palautteeseen, johtamiseen, jne. jne. Muutama kaveri kuten Asseri (Kasari) ja Janne (Hiitola) tulivat mukaan aika myöhään keväällä. On ollut ilo huomata, että näiden miesten nimiä löytyy silti maalintekijä- ja muista tilastomerkinnöistä. Yhtälailla moni on päässyt pelaamaan pelipaikkaa, jota ei ole talven aikana kovastikaan treenannut – ja on siitä huolimatta tehnyt joukkueelle mahtavaa työtä.

On muistettava, että moni on aivan jenkkifudisuransa alussa ja vaikka pelaajasta “isona” tulisikin puolustuksen tackle, ei receiverin treenaaminen tässä vaiheessa ole pätkääkään pois siitä “varsinaisesta” tavoitteesta – ennen kaikkea tarvitsemme liikkuvuutta, voimaa, kehonhallintaa ja urheilullisuutta. Näitä on tarjolla lajissamme joka pelipaikalla, joten kaikki treenit ovat kuin rahaa pankkiin laittaisi.

Te, pelaajat, valmentajat ja kaikki muut toimintaa muulla tavoin tukevat henkilöt olette tehneet hyvää työtä. Foorumit ja epäilevät tuomakset ovat hiljenneet, ja ECG tunnetaan tällä hetkellä kovaa treenaavana, kovaa pelaavana ja hyvähenkisenä jenkkifutisjoukkueena, jossa asiat tehdään vähän toisin ja jonka tulevaisuudelta voi odottaa paljon.

Kauden loppupuoliskolle tulemme muuttamaan tiettyjä asioita, ja tulemme ottamaan uudelleen mukaan tiettyjä juttuja jotka ovat talvella ja keväällä olleet selkeitä vahvuuksiamme. Muutama koskee pelkästään valmennusta, mutta myös aivan konkreettisia muutoksia tulee esim. treenirytmiimme: maanantain treenit siirtyvät Myllypuron nurmelta FSC:n salille tehtäväksi voima-, kunto- ja räjähtävyysharjoitteluksi. Näiden jälkeen tulemme aina katsomaan videota joko omista suorituksistamme tai tulevasta vastustajasta.

Nämä molemmat ovat juttuja, jotka kehittivät meitä talvitreenaamisessa paljon ja nyt ne palaavat vakituiseen viikkorytmiimme. Tiistain treeni pysyy nykymuotoisena aikataulullisesti intensiivisenä joukkueen “päätreeninä”, johon tulemme aina tarvitsemaan ison osallistujamäärän ja pyrimme treenaamaan mahdollisimman lähellä peliolosuhteita – oli kyse sitten teamistä, box-pelaamisesta, takakenttien vastakkain pelaamisesta tai erikoispeleistä.

Joukkue on kuitenkin ainoastaan niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Te alatte nimittäin tällä hetkellä olemaan taktisesti kovinkin osaavia jenkkifutaajia – mutta se mistä kehitys oikeasti tulee, on se tekninen suorittaminen. Sen treenaamista tulemme kehittämään siten, että keskiviikon harjoitus on pyhitetty yksilötekniikalle. Sinne tarvitsemme kaikki nälkäiset nuoret ja  vanhemmat pelaajat, jotka haluavat saattaa kehon liikkeet samalle tasolle kuin missä pää alkaa olemaan. Lisäksi mukaan tarvitaan kaikki pelipaikkavalmentajat, jotka omalla hienolla osaamisellaan tukevat tätä teknistä kehittymistä parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä on siis yksilön kehittymisen kannalta viikon päätreeni, jossa raakojen toistojen lisäksi muistamme myös pitää hauskaa.

Eilinen tiistaitreeni oli ensimmäinen tämänmuotoinen treeni, töitähän siellä tehtiin ja kaikki me sieltä hymyissä suin kotiin lähdimme. Perjantai tulee pysymään viime viikkojen mukaisena kevyenä “walkthrough”-treeninä, jossa vielä hiomme kuviot kuntoon, kyselemme epäselvyydet selviksi ja keskitymme täysillä viikonlopun koitokseen.

Summa summarum: treenimäärä sinänsä ei vähene, mutta treenien sisältö, tekotapa ja intensiteetti täsmennetään siten, että se palvelee meitä parhaiten, homma pysyy mielekkäänä ja treeneistä pois jäänyt tietää, minkä osa-alueen hommia hän missaa ja mitä pitää siten omalla ajalla ottaa tavalla tai toisella kiinni.

Lopuksi toistoa: olkaa ylpeä itsestänne – me valmentajat olemme ylpeitä teistä, ja on kiva kertoa tutuille ja esimerkiksi ECG:n veteraaneille, että on tässä hommassa mukana. Pidetään asioiden tila näin eikä meille voi kuin käydä hyvin.

Vielä kerran hyvää juhannusta! Miettikää ihan muita asioita kuin jenkkipalloa, ensi viikolla palataan takaisin töihin.

 

Stefan “Eti” Karkulahti
Päävalmentaja

 

Pekka Tuomi, puolustuksen linjavalmentaja
Pekka Tuomi, puolustuksen linjavalmentaja
Mika Varis, hyökkäyksen linjavalmentaja
Mika Varis, hyökkäyksen linjavalmentaja
Ari Ewvaraye, puolustuksen koordinaattori
Ari Ewvaraye, puolustuksen koordinaattori

Vastaa