HC Evwaraye kertoo ECG:n valmistautumisesta tulevaan kauteen

East City Giantsin kausi 2014 oli pelillisesti hieno, vaikka kauden päätteeksi loppuhuipennus jäi saamatta. Giants onkin lähtenyt valmistautumaan seuraavaan kauteen sillä tavalla että kausi pystytään viimeistelemäänkin halutulla tavalla. Joukkueenjohtaja Henri Kurki mainitsikin jo aiemmin tulevasta kaudesta: “Tavoitteemme on voittaa mestaruus riippumatta sarjatasosta missä tulemme pelaamaan.”

31.9. ECG:n järjestämässä try-out päivässä oli hieman alle 40 joukkueelle uutta pelaajaa. Noin puolet näistä pelaajista olivat lajille täysin uusia, kun puolet olivat aiemmin lajia pelanneet. Try-out päivästä lähtien on ECG harjoitellut uusien ja vanhojen pelaajien kanssa.

Joukkueen päävalmentaja Ari Evwaraye kertoo kattavasti joukkueen tulevasta valmistautumisesta:

 

“Joukkueen off seasonilla tärkeintä on saada uudet pelaajat lajiin sisään. Kuten olemme uutisoineet, tryout-päivämme keräsi paljon uusia joukkueemme pariin ja näiden pelaajien “sisäänajo” on käynnissä. Kuten Giantsissa aina, fyysinen ja kurinalainen harjoittelu luo perustan kaikelle. Kontaktia tulee harjoitteluun asteittain, mutta jo nyt se on nopeatempoista ja kehittää pelaajien nopeus- ja kestävyysominaisuuksia. Olemme mielestäni kyenneet laatimaan harjoitussuunnittelman, joka samalla opettaa uusille pelaajille lajin perusteita ja tarjoaa vanhoille pelaajille mielekkäitä haasteita. Sinällään tässä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, kun Yhdysvalloissakin joukkueiden off season -harjoittelu lähtee aina perusteista – oli kyseessä high school tai ammattilaissarja.

Harjoitusten rakenne on sellainen, että noin puolet ajasta käytämme lajinomaisiin liikkuvuus-, räjähtävyys- ja kestävyysharjoitteisiin. Toinen puoli ajasta menee erilaisten 389037_246068525454102_2086365202_nperustekniikoiden opiskelussa. Taklaaminen ja blokkaaminen ovat jokaisen jenkkifutaajan perustaitoja ja niihin tullaan käyttämään paljon aikaa.

Harjoitusten selkeä painopiste on lajinomainen liikkuminen – sekä uusille että vanhoille. Pyrimme työskentelemään sellaisissa asennoissa, joissa kentälläkin toimimme ja opettelemme voimantuottoa sekä vauhdin- ja suunnanmuutoksia niistä.

Voimaharjoittelu tulee mukaan kuvioihin pienellä viiveellä. Joukkueen harjoitteluohjelmalla tuettu omatoiminen voimaharjoittelu alkaa marraskuussa ja samanaikaisesti alkaa ohjattu voimaharjoittelu, jossa pyritään oman ja harjoittelukaverin painolla tekemään erilaisia asioita.

Isompiin ryhmäkokoihin ja varusteilla tapahtuvaan konktaktiin siirrytään asteittain joulukuusta lähtien. Eräs selkeä vahvuutemme edellisellä kaudella oli se, että pelaajat tunsivat pelikirjan hyvin jo kauan ennen kauden alkua ja kesän harjoituksissa päästiin keskittymään suoritustason parantamiseen.”
 

– HC Ari Evwaraye